Veelgestelde vragen

Financiële ondersteuning

Hoe ontvang ik een bijdrage van het Oranje Fonds?

Vanaf 16 november 2020 tot 23 april 2021 is het mogelijk een financiële aanvraag bij het Oranje Fonds in te dienen voor NLdoet klussen. Het maximaal aan te vragen bedrag is € 350,00. Voor ons budget geldt: op = op! 

Ons campagneteam beoordeelt alle aanvragen aan de hand van onze richtlijnen en voorwaarden. Indien je een aanvraag hebt ingediend ontvang je binnen 3 weken uitsluitsel.

Als je voor 23 april 2021 een klus aan hebt gemeld voor NLdoet en het budget is nog niet op, dan kan het Oranje Fonds voor de klusmaterialen een bijdrage leveren van maximaal € 350,-. Voorbeelden hiervan zijn verf, kwasten, aarde, plantjes en timmerhout. Organiseer je een dagje uit, dan kun je bijvoorbeeld de entreegelden en bushuur hiervan betalen.
Om klussen veilig uit te kunnen voeren, mag je dit jaar daarnaast voor maximaal €50 aan de volgende beschermende middelen aanvragen: mondkapjes, desinfecterende gel, handschoenen en zeep

Wees er snel bij want bij grote belangstelling kan het zijn dat ons budget eerder dan de deadline al op is. Na het volledig aanmelden van de organisatie en klus in 'Mijn Oranje Fonds'  kun je een financiële bijdrage aanvragen. Je hebt dus niet na het aanmelden van een klus ook automatisch al geld aangevraagd, hiervoor is een extra stap in Mijn Oranje Fonds nodig. De voorwaarden die het Oranje Fonds hanteert voor een bijdrage vind je hier. Mocht ons budget voor de deadline op zijn dan kun je geen financiële aanvraag meer indienen, maar wel nog klussen op de site aanmelden.

Wanneer ontvang ik de bijdrage op mijn rekening?

Ongeveer 2 a 3 weken voor NLdoet maken we het toegekende bedrag over op het door jullie opgegeven IBANnummer.

Het Oranje Fonds maakt i.v.m. het uitstel toegekende bijdragen begin mei naar de organisaties over. Dan worden ook de promotiepakketten verzonden. De publiekscampagne om vrijwilligers te werven start half april. 

Kan de bijdrage ook lager uitvallen dan € 350,-?

Het kan voorkomen dat je een hoger bedrag hebt aangevraagd dan dat we kunnen toezeggen. Wij geven bijvoorbeeld geen bijdrage voor de aanschaf van gereedschap of gebruiksartikelen en de begroting moet in verhouding zijn tot de klus of het aantal vrijwilligers dat je zoekt.

Ik wil een organisatie verrassen en een klus voor ze doen. Kan ik hiervoor een financiële bijdrage ontvangen?

Nee, alleen organisaties waarbij de klus wordt uitgevoerd kunnen een bijdrage ontvangen. Zij kunnen wel de door jou voorgestelde klus aanmelden op de website en eventueel een bijdrage aanvragen. Ze moeten dan wel aan de algemene voorwaarden voldoen die op de website vermeld staan.

Moet ik ter verantwoording al mijn bonnen/rekeningen opsturen naar het Oranje Fonds?

Het kan zijn dat het Oranje Fonds je na afloop vraagt om aankoopbonnen ter verantwoording toe te sturen. Indien dit het geval is dan word je daarvan tijdig op de hoogte gesteld. In dit geval ontvangt de organisatie 2 a 3 weken voor NLdoet een voorschot van 80 procent. Als naar aanleiding van de bonnen blijken dat je minder hebt uitgegeven dan je vooraf had berekend, dan dien je het overschot terug te betalen. Na afloop van NLdoet ontvang je tevens een digitaal evaluatieformulier per mail van ons. Deze verwachten wij ingevuld retour.

Als mijn klus niet wordt uitgevoerd en ik heb wel geld ontvangen van het Oranje Fonds moet ik dat geld dan terugstorten?

Ja, behalve als jullie klus door uitzonderlijke omstandigheden zoals slecht weer of ziekte op een andere datum uitgevoerd moet worden. Dit moet vooraf met het Oranje Fonds worden overlegd.

Hoe lang duurt de beoordeling van een aanvraag door het Oranje Fonds?

Wij proberen alle aanvragen in principe binnen 3 weken behandeld te hebben. De beslissing kan langer duren als wij niet alle benodigde informatie van u hebben ontvangen en wij daardoor aanvullende vragen aan je hebben gesteld. Ook in tijden van grote drukte kan de beoordeling net iets langer duren.

Heb je na enkele weken nog niets gehoord? Controleer dan ook je spam-folder. Wij weten uit ervaring dat bezorging van mail naar Gmail en Hotmail accounts regelmatig problematisch is.