Veelgestelde vragen

Maatschappelijke organisaties

Hoeveel vrijwilligers hebben we nodig voor een NLdoet activiteit?


Wees niet te bescheiden. Vele handen maken licht werk. Het is voor de vrijwilligers ook fijn om er een dagdeel mee bezig te zijn in plaats van een hele dag. Vooral als het wat zwaarder werk is, is zo'n twee, drie uur aan de slag zijn vaak al genoeg.


Hoe vinden we vrijwilligers voor onze NLdoet activiteit?

Door jullie activiteit op de website te zetten. Maar vooral ook door jullie omgeving attent te maken op het feit dat jullie organisatie deelneemt aan NLdoet. Ook kun je in de omgeving bedrijven, sportclubs, verenigingen, gemeente en lokale media laten weten dat jullie organisatie deelneemt en nog vrijwilligers zoekt. En wellicht zijn er familieleden die willen helpen. Omschrijf de activiteit ook wervend zodat mensen enthousiast raken als ze lezen over jullie klus. Maak bijvoorbeeld welke impact je ermee wilt bereiken. Het Oranje Fonds zorgt voor de website en de campagne, maar wij zoeken niet de vrijwilligers voor de activiteiten. Ook is het Oranje Fonds geen tussenpersoon voor contact tussen de maatschappelijke organisatie en de vrijwilliger.

Ik heb een NLdoet activiteit aangemeld, hoe kan ik de gegevens wijzigen?


Je hebt je bij het aanmelden van de activiteit geregistreerd in 'Mijn Oranje Fonds'. Door opnieuw met deze gegevens in te loggen kun je jouw organisatie en activiteitgegevens beheren en wijzigen/aanpassen. Als je jouw wachtwoord vergeten bent dan kun je deze opnieuw opvragen door op de button 'wachtwoord vergeten' te  drukken.

Zit er een maximum aan het aantal activiteiten dat wij aan mogen melden?

Er is geen maximum van het aantal activiteiten dat je als organisatie kunt aanmelden. Hebben jullie meerdere activiteiten, meld deze dan allemaal aan. Zo is het voor vrijwilligers duidelijk voor welke activiteit zij zich bij jullie kunnen aanmelden. Je kunt wel maximaal voor 1 locatie een financiële bijdrage aanvragen.


Een uitzondering geldt voor grote instellingen; hiervoor geldt een maximum van 50 activiteiten.

Waar komen digitale aanmeldingen van vrijwilligers op activiteiten terecht?

Wanneer iemand zich voor jullie activiteit aanmeldt via de website, dan ontvang je de volgende ochtend om 9.00 uur daarover een mail. Zo kun je direct contact met hen opnemen. In een vriendelijke mail kun je hen dan alvast welkom heten en bijvoorbeeld vragen naar hun leeftijd zodat je weet of je op 'jong' of 'oud' kunt rekenen of andere gegevens die van belang zijn voor het uitvoeren van de activiteit. 
Wanneer iemand zich met een groep aanmeldt, dan meldt 1 contactpersoon zich aan. Hij of zij kan via een speciale uitnodiging ook hun mede-groepsleden vragen zich aan te melden.

Ik heb mijn NLdoet activiteit aangemeld, maar op de kaart staat onze locatie niet goed aangegeven. Wat doe ik hieraan?

Wij werken op de website met de nieuwste versie van de postcodetabel. Toch kan het voorkomen dat locaties hier niet in voorkomen en dat ze dus niet goed op de kaart zichtbaar zijn. Wij kunnen dit niet verhelpen helaas. Vermeld bij de bijzonderheden in je aanmelding een routebeschrijving, zodat vrijwilligers de locatie toch kunnen vinden.

Hoe weet ik of vrijwilligers zich hebben aangemeld bij mijn activiteit?

Als iemand zich aanmeldt krijgt de Mijn Oranje Fonds contactpersoon van de activiteit een mail ter bevestiging. De contactpersoon ontvangt ook elke drie weken een mail met overzicht van de bij de activiteit aangemelde vrijwilligers. Het laatste overzicht sturen we in de week voorafgaand aan NLdoet. Alleen actieve aanmeldingen worden getoond. Wanneer een vrijwilliger zich afmeldt ontvang je ook bericht. Je ontvangt geen e-mails als er zich geen vrijwilligers hebben aangemeld.